Alla inlägg under juni 2013

Av Hälsojojjo - 24 juni 2013 17:31

5:2 metoden 500kcal - måndag

 

Frukost: Keso 100g, färska jordgubbar 100g

Lunch: Marinerad lax med sallad
Mellanmål/kvällsmat:
Keso 60g, färska jordgubbar 100g


Jag kan varmt rekommendera keso 4% med färska bär till frukost, samt till mellanmål. Jag håller mig mätt många timmar, vilket är behövligt en dag som denna då jag inte får äta många kalorier per gång. 
Jag är inne på vecka två med 5:2 metoden och imorgon ska jag mäta, samt väga mig för att se om det har gett något resultat. 

Av Hälsojojjo - 20 juni 2013 23:32

5:2 metoden - Torsdag 500 kcal

 

Frukost/mellanmål: 2 nektariner och minisallad

Lunch: Marinerad lax i ugn med gräddfilsås + vitkålsallad med gurka och äpple

Middag/kvällsmat:Tomatsoppa med mozarella och 3 små coctailtomater


Av Hälsojojjo - 18 juni 2013 13:22

27 dagar.

Jag har börjat med en ny diet, den trendiga 5:2 metoden. 

5:2 metoden innebär att du under två dagar i veckan, (inte två dagar efter varandra) äter om du är kvinna max 500 kcal och max 600 kcal om du är man. Resterande 5 dagar äter du som vanligt och enligt studier som gjorts kan du äta vad du vill.

5:2 metoden blev populär efter att SVT:s program Vetenskapens värld visade ett program angående periodisk fasta och vilka hälsoeffekter det kan ha.


Jag har valt att "fasta" tisdag och torsdag denna vecka, men från och med nästa vecka ska jag fasta måndagar och torsdagar.


Idag har jag ätit
Risgrynsgröt med kanel och mellanmjölk 

1 helt äpple med skal

Tonfiskpasta

1 bit mörk choklad

3 jordgubbar

1 msk keso med 1/4 äpple med skal

Av Hälsojojjo - 13 juni 2013 12:24

29 dagar.
Jag har börjat ta samtal och kommunicera med kunder igen.
Det kändes väldigt nervöst att ta första samtalet efter 10 månader borta, men efter 5 samtal har jag kommit in i systemhanteringen och kundbemötande igen.
Efter jobbet beger sig mina föräldrar och jag till dalarna för min kusins student och där ska vi ha det härligt hela helgen.

Av Hälsojojjo - 11 juni 2013 14:33

31 dagar.
Kände mig lite motvillig till att stiga upp ur sängen. Natten bidrog till endast 5.45h sömn på grund av en powernap efter jobbet igår kväll som var längre än jag hade tänkt.

Jag har mejlat en intresseanmälan, ett potentiellt deltidsjobb som jag hoppas på ger utdelning.

Av Hälsojojjo - 10 juni 2013 12:50

32 dagar.
Några gamla ansikten och väldigt många nya. Min gamla arbetsplats har förändrats på många sätt och samtidigt ingenting alls. Jag sitter i en grupp om totalt 9 personer, inklusive mig, som ska fräscha upp kunskaperna i systemhantering, kundservice, sälj m.m Jag försöker komma till insikt att det är det här jag ska göra i totalt 32 dagar, men det är svårt. Mitt sinne är inställt på vetenskapligt tänkande och tågtabeller till Gävle.

Av Hälsojojjo - 5 juni 2013 20:14

Idag var min sista skoldag för terminen och jag har nu avslutat 1/3 av min utbildning på det hälsopedagogiska programmet. Jag har upplevt ett fantastiskt år uppdelat i två terminer med fyra kurser. Jag har träffat lärare som har undervisat mig i otroligt intressanta ämnen som givit mig nya kunskaper. Jag har också träffat fantastiska människor. Vi har stöttat varandra genom svåra, roliga och intensiva uppgifter och vi har lyckats!


Jag har inte kommit till insikt ännu att jag har sommarlov och att jag på måndag ska ta mig till Teleperformance för att sommarjobba. Jag ska sommarjobba till den 26 juli, sen får jag semester fram till slutet på augusti då termin 3 startar.

Av Hälsojojjo - 2 juni 2013 19:08


Dagens middag ville jag ha nyttig och jag ville ha spenat i eller till maten.
Jag började med att koka spenat och steka kyckling och sedan experimenterade jag fram ett supergott recept.


Pastasås med kyckling och spenat
200-250g fryst spenat
3-4 kycklingfiléer
2-4dl matlagningsgrädde
1tsk honung
3-4tsk mangochutney
salt och peppar
maizenaredning


Koka spenaten enligt anvisningarna på förpackningen och låt vattnet rinna av.
Skär kycklingfiléerna i bitar, krydda dom med salt och peppar och stek dom tills dom är gyllenbruna. Lägg i spenaten och rör om. Tillsätt sedan resterande ingredienser och låt puttra en liten stund.
Ha i eventuellt maizenaredning för att få en krämigare sås. 


Serveras med tagliatelle och sallad.

Ovido - Quiz & Flashcards