Alla inlägg under maj 2013

Av Hälsojojjo - 30 maj 2013 21:04




























Jag har precis kommit hem efter en promenad/springtur, en runda som går runt en våtmark. Rutten runt vårmarken är min vanliga runda men den här gången ändrade jag slutet. Vanligtvis brukar jag svänga ut på stora vägen efter en stund, men inte idag, idag ville jag omges av natur hela rundan, även fast den var full av knott och mygg.

Jag har börjat varva mina promenader med att springa en bit, oftast vid refrängen på en låt och mitt mål är att jag ska kunna så småningom springa hela rundan.
Jag känner mig full av energi efter den här promenaden. Det känns fantastiskt att må såhär bra!

Av Hälsojojjo - 25 maj 2013 07:58


Igår lagade jag rabarberkräm med hallon till lunch och det blev fantastiskt gott.
Rabarberkräm är fräscht, syrligt och väldigt enkelt att göra.


Här är mitt recept

400g skivad rabarber

100g frusna/färska hallon

4dl vatten

1dl socker

3msk potatismjöl


1. Skölj och skär rabarbern i bitar. Koka upp vatten och socker. Lägg i rabarbern och koka den mjuk 3-4 minuter. 

2. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten. Ta kastrullen från värmen. Häll i redningen i en fin stråle under omrörning. 
3. Koka upp krämen hastigt och rör runt.
4. Servera med mjölk.
 
Tilltugg: Surdegsbröd med ost, kalkon och sallad. 

 

Av Hälsojojjo - 24 maj 2013 20:48


Dagens middag

Benfri fläskkotlett med hemmagjord potatissallad och coleslaw.

Av Hälsojojjo - 21 maj 2013 06:53


Dagens frukost

Havregrynsgröt med lingonsylt och surdegsbröd med rökt skinka.

Av Hälsojojjo - 15 maj 2013 20:38

Det är ungefär en vecka sedan jag skrev ett inlägg senast eller la upp en bild på en maträtt. Jag har inte haft någon riktig inspiration till att blogga, men nu har det hänt en del positiva saker som jag gärna vill dela med mig av.


För det första spenderade jag helgen som var i vår sommarstuga i Dalarna med mina föräldrar, vi åkte på onsdag kväll och kom hem söndag förmiddag. Helgen bestod av 90 % studier och 10 % trädgårdsarbete, kortspel, film och god mat. Det var en väldigt skön helg som jag kände att jag behövde mer än väl. 
Samma helg fick jag ett meddelande på min telefon från min lärare i det föregående momentet, som handlade om stress, som skrev att resultatet från fredagens onlinetentamen fanns på vår personliga studentsida. Jag blev väldigt förvånad och stolt över resultatet, då jag hade lyckats skrapa ihop mitt första A sedan jag började på högskolan, vilket är en enorm bedrift. 


En annan sak som har hänt är att jag har blivit regelbundet fysiskt aktiv. Nästan varje dag, sedan den 1 maj, har jag gått promenader på minst 30 minuter, ibland flera gånger om dagen och det känns i kroppen och det syns på bland annat mina lår och ovanför mina höfter. Jag har dessutom idag utövat plankan 17 dagar i sträck, samt armhävningar och benövningar. Det går framåt och det känns mycket bra!

Av Hälsojojjo - 9 maj 2013 19:14


Dagens middag
Fläskkotletter med guacamole och sallad.

Av Hälsojojjo - 9 maj 2013 12:07

Folkhälsovetenskap eller pedagogik?


Nästa år, om jag inte minns fel, ska jag välja vilken inriktning jag vill ta ut min kandidatexamen i. Mina valmöjligheter är folkhälsovetenskap eller pedagogik.
Fram till för bara någon vecka sedan var jag nästan säker på att jag skulle välja pedagogik, på grund av att pedagogik är ett ämne som alla hälsopedagoger kan ha nytta utav i sitt arbete och jag tänkte att jag vill hellre lära ut än att sitta med statistik hela dagarna.
Det här var min uppfattning av de olika inriktningarna, men nu när vi är inne på det sista momentet för termin två, fysisk aktivitet har jag upptäckt att metoder som FaR, fysisk aktivitet på recept, är otroligt intressant att läsa om. Informationen jag har tagit till mig är att metoden används inte så mycket som forskare inom ämnet skulle vilja och skulle jag inrikta in mig på folkhälsovetenskap skulle en del av mitt jobb vara att göra efterforskningar på varför metoden inte används så mycket och sedan skapa åtgärder för att motverka detta. Jag blir exalterad bara jag tänker på det, att få skapa fram åtgärder från grunden som sedan yrkesverksamma läkare, hälsopedagoger och andra aktörer sedan använder för att förbättra eller upprätthålla människor hälsa och välmående. Arbetet skulle innebära statistik, det är jag fullt medveten om, men jag anser att är något riktigt intressant går det att bortse från även de mest ointressanta bitarna. 

Så nu har pedagogikinriktningen fått en konkurrent. Det är fortfarande långt kvar till vi ska välja och jag har en känsla utav att jag kommer att ändra mig flera gånger fram till dess. 


Av Hälsojojjo - 7 maj 2013 09:56

Jag känner att jag har förändrats. Jag känner att jag lever i något form av lyckorus och det känns fantastiskt!
Jag känner mig stolt över att jag har lyckats upprätthålla ett lätt styrketräningspass i 8 dagar i sträck. Det låter kanske inte så fantastiskt med 8 dagar, men för mig som tappar motivationen väldigt fort när det gäller träning är det en stor bedrift.
Jag har även känt en dragningskraft till att gå promenader. Det behöver inte vara en långpromenad utan det räcker med en 30 minuters promenad. Jag går till resecentrum när jag ska ta mig till Gävle, jag går från Gävle station till högskolan, behöver jag inte snabbt ta mig till Gävle station när jag ska hem går jag även från högskolan till stationen och sist så går jag från resecentrum hem. Har jag möjlighet att gå dessa 4 sträckor får jag en promenad på sammanlagt 2 timmar, vilket blir en sträcka på cirka 1 mil. Det är en fantastisk vardagsmotion jag får de dagar jag pendlar och jag försöker ta vara på dessa möjligheter så ofta jag kan. 


Vi har börjat med ett moment som handlar om fysisk aktivitet och jag vill dela med mig av ett youtube-klipp som vi fick se på våran första föreläsning.
Vi blev lämnade ett citat som var följade: "Can you limit you sitting/sleeping to just 23 ½ hours?"


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=aUaInS6HIGo&mid=550220


Ovido - Quiz & Flashcards