Alla inlägg under april 2013

Av Hälsojojjo - 29 april 2013 17:51


Dagens middag
Pastasås med kalkon och fetaostbröd

Av Hälsojojjo - 28 april 2013 20:12


Grekisk bröd med fetaost - som tilltugg till soppa och sallad.

Grekiskt bröd med sesamfrön - till frukost.

Av Hälsojojjo - 28 april 2013 08:06



Dagens frukost
Onsdagsciabatta av Pain the Martin med ost och gurka.

Av Hälsojojjo - 27 april 2013 23:18


Dagens lunch
Sallad med strimlad kalkon, couscous, avokado, fetaost samt hemmagjord rhode islandsås.


Hemmagjord rhode islandsås - 1-1/2 dl lätt creme fraiche

                                    2-4 msk chilisauce

                   peppar

Av Hälsojojjo - 26 april 2013 22:00

Broccolimos tillsammans med fläskfilé i kantarellfond och sockerärtor.


Broccolimos

500-800g broccoli
3/4 - 1 burk philadelphiaost

Salt & peppar


Koka broccolin och mosa dom sedan i en matberedare eller med en stavmixer.
Häll i philadelphiaosten och rör om.
Tillsätt salt och peppar

Av Hälsojojjo - 23 april 2013 21:00

Det är snart den 25 april och det innebär att mitt bankkonto kommer att öka, då CSNs lån och bidrag kommer in.
Jag försöker i denna stund skapa en lista på intressanta och goda maträtter som min sambo och jag kan laga under nästkommande månad. Det jag har försökt är att tänka på maträtter som jag inte har lagat på väldigt länge eller nya maträtter som jag har hört talas om, men som jag aldrig har fått chansen eller tänkt på att testa. 


De maträtter som står på listan just nu är:
Broccolimos med fläskfilé
Potatisbullar med keso och lingonsylt
Avocadosoppa med räkor
Currygryta med kyckling
Laxfilé med creme fraiche och chilli
Pasta med krämig kalkonsås
Sallad med couscous, kyckling och fetaost + hemmagjord Rhode Islandsås
Tonfiskpasta med citron och ruccolasallad


Jag ska i samband med att jag lagar olika maträtter börja baka en del matbröd som kan passa som ett bra tillägg om vi äter soppa eller sallad. Jag har haft flera perioder då jag har bakad bröd på bröd och nu är det dags igen för doften av nybakat bröd är svår att slå.
Exempel på vad jag kommer att baka för bröd är, grekisk bröd med fetaost som jag kan ha till soppa eller sallad samt frukostbullar med sesamfrön, ett tillägg till havregrynsgröten eller frukostflingorna.


Av Hälsojojjo - 19 april 2013 18:29

" En nyckelfaktor är att tröttheten inte primärt relateras till fysisk ansträngning, utan snarare beskrivs som mental, emotionell eller existentiell och kopplas till känslor av otillräcklighet och obalans mellan krav och förmåga. I samtliga fall finns det en relation till stress" (Ekman & Bengt 2005, 27).


" Att vara modern är att befinna sig i en miljö som utlovar äventyr, makt, glädje, växt, förvandling av oss själva och världen - och som samtidigt hotar att förstöra allt vi har, allt vi känner till, allt som vi är" (Ekman & Bengt 2005, 16). 


Dessa citat är ur en bok från min kurslitteratur och denna bok fortlöper med otroligt intressanta teorier om hur stress har påverkat oss från människans begynnelse till dagens moderna samhälle. Hur vi kan relatera dåtid till nutid och faktiskt dra slutsatsen att mycket har inte förändrats, snarare så har stressen ökat i vårt samhälle. Detta är på grund av vårt moderna samhälle, som ständigt är i förändring, begär att vi individer ska hinna med, men som vi tyvärr inte gör.
Stress är något som ligger mig nära, då jag har under min uppväxt, speciellt under högstadie -och gymnasietiden, upplevt hög stress och vet vad det kan göra mot din kropp. Under högstadiet -och gymnasiet led jag av otrolig prestationsångest när det gällde mina studier, hur jag såg ut och vad andra tyckte om mig.
Prestationsångest när det gäller mina studier kan jag inte minnas när jag började känna, utan det jag minns var hur jag verkligen ville få MVG i så många ämnen jag kunde. När det gäller prestationsångest för mitt utseende och vad folk tänkte om mig började när en pojke på högstadiet kom fram till mig och kommenterade hur ful han tyckte att jag var. Efter den händelsen började jag noppa ögonbrynen, klippa frisyrer, färga håret och gå ner i vikt.
Detta hamnade till slut på en sådan extrem nivå att jag började bli undernärd, min familj började bli riktigt orolig och jag mådde verkligen inte bra psykiskt, däremot kände jag personligen en enorm fysisk förbättring. Detta fortlöpte en tid, men till slut tog jag ur mig min onda cirkel, tack vare stor hjälp. 


Jag kan fortfarande känna prestationsångest, men den ligger inte i närheten för vad jag kände då.
Det tog mig fram till första föreläsningen vi hade om stress innan jag insåg att det var just stress som hade påverkat mig. Jag kände mig nästan frälst när jag gick från den föreläsningen och jag fick en otrolig insikt om mig själv, men jag kan inte undgå att tänka, tänk om jag hade vetat om stressens påverkan på min kropp då? hade det gjort någon skillnad?

Av Hälsojojjo - 17 april 2013 08:45

Igår var sista dagen på massagekursen och det innebar att vi avslutade våra fyra teoretiska/praktiska dagar med ett praktiskt prov. Vi skulle under en timme utföra en helkroppsmassage som skulle innehålla de tre grundgreppen samt några specialgrepp. Helkroppsmassagen inkluderade massage på ryggen, nacken, axlarna, sätesmusklerna, benens fram och baksida, armarna samt ansiktsmassage.
Vi blev alla godkända på det praktiska provet, vilket kändes väldigt bra och nu är vårt uppdrag att utföra 20 stycken helkroppsmassager på familj och vänner, samt utföra en teoretisk hemtentamen för att bli diplomerade. 
Denna 4 dagars utbildning har varit otroligt lärorik och den har fått mig att vilja fortsätta att utbilda mig inom massage. Till hösten hoppas jag att jag har råd att gå Friskvårdsgruppens triggerpunktkurs samt deras stretchingkurs. 


Vill du också gå en massagekurs för att bli diplomerad massör?
läs mer här: http://friskvardsgruppen.se/?k=utbildning&p=utbildning_massor

Ovido - Quiz & Flashcards