Alla inlägg under april 2013

Av Hälsojojjo - 14 april 2013 07:11

Igår var det en lång och lärorik dag som spenderades nere i Gävle. Det var första dagen på min 4 dagar kurs, som i slutändan utbildar mig till en diplomerad massör i klassisk svensk massage.

Vår dag bestod av att vi gick igenom massagens grundgrepp, 3 stycken, och 8 specialgrepp och dessa övade vi på ryggen, skuldrorna och nacken. Vi övade två och två, så vi fick både ge massage och ta emot massage vilket uppskattades av alla i gruppen.
Att ha denna kurs som tillägg till min utbildning anser jag är ett väldigt bra komplement.
Idag fortsätter dag 2 och då ska vi repetera gårdagens lektion och sen ska vi gå igenom sätesmusklerna, samt baksida och framsida ben.

Av Hälsojojjo - 10 april 2013 08:34

En dag som denna kan inte få mig att känna annat än hälsa och lycka. Solen skiner och värmer mig, vi har övergått i sommartid och jag har hittat en ny favoritfrukost. Föregående vecka hade ICA ett bra erbjudande på färsk och mogen mango. Mango är en av mina absoluta favoritfrukter så självklart köpte jag ett antal, närmare bestämt 4-5 stycken. En mango användes till födelsedagsfika resten användes som mellanmål eller till frukost.
Till frukost kombinerade jag mangon med mild vaniljyoghurt och Kelloggs Special K, vilket blev en mycket fräsch frukost som gjorde mig lagom mätt.
Denna vecka hade COOP erbjudande på mango och självklart köpte jag på mig några fler.
Nu ska jag njuta av min frukost och sedan läsa i min kurslitteratur om stress.

Om du är viktväktare och vill äta denna frukost kostar det dig mellan 5-5.5p beroende på om du tar vaniljyoghurt 0,5% eller 2%

Av Hälsojojjo - 7 april 2013 21:03

Som hälsopedagogstudent får jag efter varje ny kurs nya kunskaper som ska hjälpa mig att främja hälsa runt om i världen. Jag har fått kunskaper om de stora folkhälsoproblemen runt om i världen, jag har lärt mig grunderna i pedagogik, människokroppen och nu har vi börjat med en kurs som ska innefatta stress och fysisk aktivitet. 
Dessa två ämnen är otroligt intressanta och viktiga då vi i dagens samhälle är mer stressade än vad vi var för 20-30 år sedan och vi är mycket mer fysiskt inaktiva än vad vi var för 20-30 år sedan. Varför? det är något jag ska försöka få svar på under kursens gång. 

Min viktnedgång går långsamt och jag är inne i en period av dålig självkänsla och ingen motivation, jag känner lättja (lathet, likgiltighet). Jag vill så mycket och jag smider planer, men istället för att utföra dom placerar jag mig i soffan, lägger upp fötterna på fotpallen, virar in mig i min sköna fleecefilt och läser en bok samtidigt som jag har instrumental musik på låg volym.
Jag hoppas att den nya veckan som börjar imorgon ger mig en liten knuff att komma på rätt väg igen, istället för att småäta på kladdkakan som bakades för min sambos födelsedag som var igår.



Ovido - Quiz & Flashcards