Alla inlägg under augusti 2013

Av Hälsojojjo - 28 augusti 2013 10:55

Det var överhuvudtaget inte svårt att ställa klockan på 05.30 och sedan gå upp klockan 06.00 i måndags och igår. Allt jag behövde göra var att göra i ordning frukost som skulle avnjutas på bussen ner mot Gävle, klä på mig och borsta tänderna. 


Klockan 07.00, båda dagarna,satte jag igång GPS:en, endomondo och min spellista på Spotify som heter Upptäcksfärd -2013 och började gå mot stationen. Väl på bussen plockade jag fram min frukost och bytte till min andra spellista som heter Klassisk musik - 2013 och halvslumrade tills det var dags för mig att gå av. Under måndagen mötte jag flera personer som behövde vägbeskrivning till högskolan och jag hjälpte dom mer än gärna, för jag minns hur jag kände mig min första dag och det var väldigt skönt att få hjälp av någon med lite mera koll. 
Både måndag och tisdag var en heldag i Gävle från 09.15-16.00 och på hemvägen slumrade jag till och sov hela vägen till Söderhamn, snacka om att vara helt utmattad. 

Det kändes fantastiskt bra att träffa alla härliga klasskamrater igen och det känns helt rätt att sätta igång med studierna igen. 
Imorgon är det en till heldag mellan 09.30-16.00 och sen tar jag helg. På fredag åker jag ner till Stockholm och jag ska spendera helgen med min storebror Johan och hans sambo Sara, en hel helg fylld med museum och god mat!


                                                                      Upptäcksfärd - 2013




Av Hälsojojjo - 23 augusti 2013 21:14

3 dagar.

Det är något i luften. Det är kyliga vindar och även fast termometern visar runt 20 grader känns det inte. Hösten är påväg och det är dags att börja förbereda sig för nya färger på löven, skinnjackan ska plockas fram och så småningom kommer min hemstickade petrolblå basker att pryda mitt huvud, men än är det inte dags.

Idag ringde en klasskompis till mig och när vi pratade fick jag en ännu större längtan till måndag och till högskolan. Jag älskar att känna mig såhär, så motiverad att lära mig nya saker även fast det kommer att bli tufft.
Jag är lycklig och jag tvekar inte att säga det. Allt i mitt liv är just nu perfekt och jag tänker hålla fast i den här känslan så hårt jag kan!


Den här veckan kom senaste numret av Elle i brevlådan och jag börjar alltid med att läsa horoskopet som finns i slutet av tidningen. Föregående nummer, för augusti månad, var mitt horoskop såhär:


"Du har en mängd åtaganden, men oavsett om du har semester eller jobbar ser du till att ha tid över för dina intressen. Under augustis mitt sätter du dig själv och dina egna behov i första rummet. Du har under en lång tid tagit hänsyn till din omgivning, nu tycker du att det är dags att din omgivning får visa dig hänsyn. Slutet på månaden blir kreativ och utvecklande."

 

och septembers horoskop är såhär:


"September blir ett hårt uppvaknande efter en skön sommar. Du har mycket att se fram emot, vilket gör att du ändå klarar av vardagen. Den här månaden handlar om att utvecklas och lära känna nya människor. Ditt självförtroende har haft en svacka, men tack vare nya utmaningar känner du hur du växer. Ta det lugnt med utgifter. Gör en budget och håll dig till den." 

 

Jag känner att augustis horoskop träffar mig på flera punkter, speciellt när det gäller att ha tid för mina intressen och att vara kreativ och utvecklande. Det ska bli spännande att se om jag känner lika för septembers horoskop i slutet av september månad.


Denna fredag har varit fantastiskt bra med först en frukost på MC donalds i form av en frukostmacka, yoghurt med müsli, juice och varm choklad sedan en storhandling ( jag tror aldrig att våran kyl och frys har varit så full med mat), tittat på serier, tvättat, masserat och nu kommer jag att spendera resten av kvällen med att färga mitt hår till min ordinarie hårfärg, ta en långdusch och sedan lägga mig i sängen och läsa bok samtidigt som jag lyssnar på klassisk musik. 

Imorgon bär det av till mina föräldrar för kräftskiva, det kan inte bli en bättre helg.

Av Hälsojojjo - 21 augusti 2013 21:41

 

5dagar.

Idag har jag spenderat min dag på stranden med min sambo. Vi har legat på en varsin filt, lyssnat på musik, läst bok, ätit pastasallat med pesto och kladdkaka med glass, det har varit en väldigt bra dag. 


Idag har jag också fått hem kurslitteratur för moment 1 ur kursen som börjar på måndag och som jag har nämt tidigare handlar det momentet om kost, eller som högskolan kallar det, nutrition. Jag har inte kollat i böckerna ännu, men det är skrämmande vad kurslitteratur kostar. Jag har under mitt första år spenderat cirka 5400kr bara på kurslitteratur och då har jag ändå köpt några böcker begagnade. Som tur är betalar facket jag är med i min litteratur, så när jag har betalat böckerna jag har beställt skickar jag in kvitto på betalningen och annan information de behöver ha och sen får jag den summan utbetald till mitt konto.
Jag rekommenderar starkt att alla studerande som har jobbat innan de började att studera, att kontrollera om facket dom är med i har en sådan överrenskommelse. 

Imorgon är det en ny fastadag och menyn blir densamma som i måndags. Jag ska börja bli noggrannare när det gäller att skapa matlistor för dessa dagar för jag vet att det kommer att underlätta mycket och jag ska också försöka få min sambo att bli mer engagerad i att skapa matlistor också!



Av Hälsojojjo - 19 augusti 2013 11:39

7 dagar.
Den efterlängtade solen är tillbaka och jag tänker njuta av den så länge den är kvar.
Jag ligger på balkongen, solar benen och funderar på om Kate och Ben kommer att hitta Shakespeares försvunna manuskript och hur många fler mord som kommer att ske i boken jag läser som heter Shakespeares hemlighet.

Idag är det en ny vecka med nya fastadagar. Dagen meny kommer att bestå av en hallon & banansmoothie till frukost, tonfiskröra med sallad till lunch och något snack på kvällen som förmodligen blir någon paprikabit och salladsblad. På mina nu 9 fullbordade veckor har jag gått ner 3 kilo och det är jag väldigt nöjd med.


 

Av Hälsojojjo - 15 augusti 2013 09:09


 

 Frukost

Mild naturell yoghurt med sylt och Special K (163kcal).

 

Lunch
Fläskfilé med broccolimos, vitkålsallad med gurka och äpple (268kcal)

 

Kvällssnack

Konserverade mandarinklyftor (53kcal)

Av Hälsojojjo - 13 augusti 2013 20:27


Dagens middag

Lasagne toppad med chilliexplosion & vitkålsallad med gurka och äpple.

Av Hälsojojjo - 13 augusti 2013 08:52

13 dagar.

Nedräkningen inför andra året på högskola har börjat. 13 dagar kvar tills kursstart och jag längtar tills den dagen kommer.


Jag har haft en bra sommar med härligt midsommarfirande & generationsfest i Dalarna med min kära familj, sommarjobbat, varit med om superroliga filminspelningar och musikalövningar för produktionen I ljus och Mörker, fått ett diplom som intygar att jag är diplomerad massör i svensk klassisk massage och till sist, två veckors egentid till att sola på balkongen, läsa böcker, måla tavlor och organisera hemma.


Sommaren har erbjudit både bra och dåligt väder och nu är vi inne i en period av dåligt väder. Regn och åska har det varit de senaste 7 dagarna och enligt SMHI ska det fortsätta en stund till.
I söndags var det stora rubriker på aftonbladet och på http://helahalsingland.se/soderhamn/1.6165594-oversvamning-vid-infarten-till-staden då min hemstad Söderhamn drabbades av en översvämmning på grund av de stora regnmassorna. Flera byggnader hamnade till stor del under vatten, det gick inte att ta sig fram på vägarna och många familjer var tvungen att evakuera från sina hem. Vi behöver att regnmassorna försvinner, så några dagar med uppehåll skulle uppskattas. 


Jag är inne på vecka 9 med 5:2 metoden och det går bättre och bättre med fastadagarna ju fler veckor jag kommer upp i. Jag tycker personligen att fastadag nummer två är mycket lättare än fastadag nummer ett, i mitt fall torsdagar.

Jag rekommenderar den här metoden till alla jag pratar med som vill gå ner i vikt och som vill må bättre. 5:2 metoden är en metod som förbättrar flera olika värden och du går ner i vikt i ett lagom snabbt tempo. 

Av Hälsojojjo - 5 augusti 2013 09:43

 

Frukost
Fruktsallad med hallon, mango, persika och honungsmelon (123kcal).


Mellanmål
Hallon och mango (52kcal).

 

Lunch
Hemmagjord kycklingsoppa (197kcal).


Mellanmål
Mörk choklad 70% - 2 bitar (110kcal)

Ovido - Quiz & Flashcards